NeHe PL How-To

[index]

Słowo wstępu

W zeszłym roku przetłumaczyliśmy 16 lekcji! To dużo biorąc pod uwagę ilość prób przetłumaczenia wszystkich tutoriali NeHe. Mam nadzieję, że wspólnymi siłami uda nam się przetłumaczyć wszystkie lekcje i Warsztat będzie mógł szczycić się tym niemałym osiągnięciem :)

Od zeszłego roku zaszły znaczące zmiany. Zostało wprowadzone trochę automatyki co mam nadzieję ułatwi i zachęci do tłumaczenia NeHe Lessons.

Wysyłanie tłumaczeń

Niestety nie ma możliwości zdalnego uploadu (znaczy jest, ale ogólnie niedostępny). Zamiast tego proszę przysyłać tłumaczenia jako załącznik - spakowane (np. zip'em) na moją skrzynkę (aklimx[AT]gmail[DOT]com) a ja wrzucę je możliwie najszybciej. Proszę, nie przysyłajcie mi lekcji jako treść emaila, bo potem muszę się z tym dodatkowo zabawiać, a nie oto chodzi :)

Struktura tłumaczenia

Nagłówek

Na samej górze powinien się znaleźć nagłowek o bardzo prostej budowie. Np.:

Lekcja: 12. Listy wyświetlania
Tłumacz: Marcin 'Aklimx' Milewski
Oryginał: Jeff 'NeHe' Molofee

Znaczniki

Wpisywany kod HTML uległ uproszczeniu i obecnie stosowane są tagi. Tagi są ujęte w nawiasy kwadratowe i mają swój początek i koniec [tagname]zawartość [/tagname]. Dostępne znaczniki:

Tekst, kod i dodatkowe bajery

Nie pomijamy polskich znaków! Wiem, że przyspiesza to trochę pisanie, ale proszę je potem dodać w jakiś sposób jeżeli pisanie bez nich jest dla kogoś wygodniejsze.

Tekst (bez żadnych znaczników) umieszcza się na zmianę z kodem (w znacznikach [code][/code])

 Przykład z lekcji 5. 
Witaj! Dzisiaj stworzymy obiekty 3D jak na trójwymiarowy świat przystało. Zrobimy to przez dodanie lewej, tylniej i prawej ściany do naszego trójkąta - zmieni się on w piramidę. Dodamy też kilka ścienek do naszego kwadracika, który po dzisiejszej lekcji objawi się jako sześcian. [code] int DrawGLScene(GLvoid) // Tu wszystko rysujemy { glClear(GL_COLOR_BUFFER_BIT | GL_DEPTH_BUFFER_BIT); // Wyczyść ekran i bufor głębi glLoadIdentity(); // Zresetuj widoczek glTranslatef(-1.5f,0.0f,-6.0f); // Przesuń w lewo i w ekran (oddal) glRotatef(rtri,0.0f,1.0f,0.0f); // Obróć piramidę wokół osi Y glBegin(GL_TRIANGLES); // Zacznij rysowanie piramidy [/code] Wielu z was skorzystało z kodu z poprzedniej lekcji i na własną rękę stworzyło trójwymiarowe obiekty.

Komentarze w kodzie mogą znaleźć się w dowolnej odległości od kodu, bo i tak są automatycznie oddalane o 2 "tabulatory". Być może kiedyś to się zmieni.

Planuję uporządkować wszystkie lekcje, zeby wyglądały tak jak lekcja 16., tworząc specjalne znaczniki. Na razie ich nie ma, ale mam nadzieję, że uda mi się je wprowadzić.

Buglista i Acquire

Oba użytki są dosyć jasne w użyciu i chyba nie muszę opisywać ich działania... Gdyby jednak, daj znać!